Asiakaspalvelun oppikoulu 10 000 metrissä

Myyntipäällikkö Ilkka Minkkinen on työskennellyt koko uransa ihmisten ja asiakaspalvelun parissa. Hän tietää, miten asiakkaaseen rakennetaan luottamuksellinen suhde – vaikka sitten pilvien yläpuolella.

Ilkka Minkkinen on kulkenut monipuolisen ja kiinnostavan urapolun ennen One Leasing Finlandin tiimiin liittymistään. Hän on mm. työskennellyt myyjänä, koulunkäyntiavustajana, opettajana ja personal trainerina.

Pisin siivu aiemmasta urasta vierähti kuitenkin sinivalkoisilla siivillä.

”Työskentelin Finnairilla stuerttina reilut 10 vuotta ja lensin ihan kaikkialle. Se oli asiakaspalvelun oppikoulu, sillä tilanteet oli ratkaistava heti siinä paikan päällä. Ja asiakkaat olivat kovin erilaisia, osa oli lomalla, osa työmatkalla, olipa mukana karkotuspäätöksen saaneitakin. Kaikkiin piti luoda luottamuksellinen suhde, jotta he tunsivat olevansa hyvissä käsissä”, Minkkinen kuvailee.

Asiakaspalvelu yläilmoissa oli kiinnostavaa, mutta vuosien varrella vuorotyö kävi raskaaksi. Seuraava uraliike tuli eteen yllättäen, kun tuttu automyyjä vinkkasi mahdollisuudesta siirtyä rahoitusneuvojaksi leasingyhtiöön. Ilkka kiinnostui alasta ja teki uuden urahypyn.

”Näissä hommissa on paljon samaa, tärkeimpänä asiakaspalvelun ja luottamuksen merkitys. Itse panostan rentoon, mutta asialliseen ja ammattimaiseen vuorovaikutukseen. Tykkään tehdä asiat rauhallisesti ja perusteellisesti, jotta asiakas kokee, että hänestä pidetään huolta.”

Asiakaspalvelua myös sosiaalisessa mediassa

Myyntipäällikön työpäivä rakentuu tarjousten laskemisesta, asiakkaiden tapaamisesta ja keskeneräisten asioiden edistämisestä. Ilkan työnkuvaan kuuluu myös aimo annos sosiaalista mediaa, sillä hän on OLF-tiimin somevastaava.

Hänen kädenjälkensä näkyy OLFin somekanavissa ja kotisivuilla.

”Someroolini on monipuolinen. Suunnittelen ja toteutan sisältöjä ja julkaisen ne kaikkiin somekanaviin. Sparraan myös tiimin muita jäseniä ottamaan somea haltuun yhtenä myynnin ja asiakaspalvelun työkaluna. Lisäksi teen päivityksiä ja muutoksia kotisivuillemme”, Minkkinen kuvailee.

Monipuolinen työnkuva ja vaihtelevat työpäivät innostavat Ilkka Minkkistä, samoin kuin hauska ja toisiaan tukeva OLF-tiimi. Kirsikkana kakussa ovat kuitenkin asiakkaat. Heitä Ilkka haluaa tukea ja auttaa kaikin keinoin – etenkin näin haastavina aikoina.

”Moni yrittäjä odottaa nyt epävarmana tulevaa ja on jähmettynyt paikoilleen. Yritän kannustaa olemaan rohkea, sillä mikään ei käänny paremmaksi, jos ei itse tee muutoksia. Kannattaa keskittyä asioihin, joihin voi vaikuttaa. Korkotilanteelle ja sodille emme voi mitään, mutta omaan toimintaan on jokaisella täysi määräysvalta. Sitä kehotan myös käyttämään!”

Kuka: Myyntipäällikkö Ilkka Minkkinen
Motto: Pysy liikkeessä, jotta et jämähdä! (sanottuna personal trainerin syvällä rintaäänellä😁)
Vapaa-ajalla: Perusarkea perheen kanssa; ruoanlaittoa, ulkoilua, liikuntaa.

Tutustu myös muihin artikkeleihimme