Yhteistyötä asiakkaiden parhaaksi

Kun käytettyjen autojen asiantuntijat Pekka Kujala ja Harri Salo yhdistävät voimansa, autot liikkuvat nopeasti uusille asiakkaille.

Perjantai-ilta teollisuusalueella. Kahdella käytettyjen autojen erikoismiehellä on urakka. One Leasing Finlandin realisointipäällikkö Pekka Kujala ja Rinta-Joupin Autoliikkeen myymälävastaava Harri Salo ovat saapuneet hinnoittelemaan 28 leasingkautensa päättänyttä pakettiautoa, joista osan Salo ostaa Rinta-Joupin Autoliikkeen valikoimiin. Työllä on kiire, siksi perjantai-ilta vietetään kotisohvan sijaan pimenevällä teollisuusalueella.

”Teemme Pekan kanssa tiivistä yhteistyötä. Meille on autoliikkeenä tärkeää saada tarjolle laadukkaita käytettyjä autoja, ja niitä on nykyään vaikeaa löytää. Yhteistyö OLFin ja Pekan kanssa on meille ennen kaikkea kanava käytettyjen autojen hankkimiseksi”, Harri Salo selventää yhteistyön taustoja.

Pekka Kujalalle Harri Salo ja muut käytettyjä autoja ostavat ammattilaiset ovat tärkeitä kumppaneita, joiden näkemystä hän arvostaa.

”Kun meille tulee palautuva auto, laitan siitä kuvakaappauksen sekä avaintiedot usealle taholle samanaikaisesti. Otan vastaan tarjouksia, ja paras hinta voittaa aina. Harrin kanssa on helppo tehdä kauppaa, sillä kokeneena ammattilaisena hän osaa hinnoitella oikein. Lisäksi Rinta-Joupin Autoliikkeellä on johtavana käytettyjen autojen ketjuna koko ajan tarvetta uudelle myytävälle”, Kujala tietää.

Yritysten yhteistyö kulkee myös toisin päin. Rinta-Joupin Autoliikkeen automyyjät tarjoavat yritysasiakkailleen yhtenä rahoitusvaihtoehtona myös OLFin leasingrahoitusta. Lisäksi OLF voi ehdottaa rahoituksen saaneille asiakkailleen mahdollisuutta etsiä autoa Rinta-Joupin Autoliikkeen valikoimista. Yhteistyön juuret ovat siis syvällä.

Samanlaiset arvot ja ajatukset

Pekka Kujalan ja Harri Salon yhteistyötä helpottaa pitkä yhteinen historia, sillä miehet ovat tunteneet toisensa jo yli 20 vuoden ajan. Heitä yhdistää myös samanlainen huumori sekä ajatus- ja arvomaailma.

”Kumpikaan meistä ei tavoittele pikavoittoja, vaan haluaa tehdä kestävää bisnestä. Meille on yhteistä myös se, että kumpikin ajattelee oman työnantajansa parasta. Kauppaa ei tehdä työnantajan tappioksi”, Salo kertoo.

”Mutta kyllä me myös aidosti viihdymme toistemme seurassa. Meillä on tapana käydä lauantaiaamuisin kauppahallissa kahvilla ja jutella kaikesta mahdollisesta. Olemme myös käyneet yhdessä konserteissa ja lätkämatseissa”, Kujala lisää.

Pitkän linjan ammattilaisilla on myös samansuuntaiset ajatukset autobisneksen tulevaisuudesta. Vaikeiden vuosien jälkeen tunnelin päässä häämöttää valo.

”Kasvua voidaan joutua vielä hetki odottelemaan, mutta kun se alkaa, vain taivas on rajana. Uskon, että kasvun myötä erilaisten maksutapojen ja yritysleasingin merkitys korostuu entisestään”, Harri Salo uumoilee.

Kumpikin kokenut ammattilainen tietää, että vaikka suhdanteet vaihtelevat, yksi asia autobisneksessä on ja pysyy.

”Autokauppa on ongelmienratkaisua. Pitää osata asettua asiakkaan saappaisiin ja nähdä hänelle paras ratkaisu. Tähän tarvitaan vahvaa tunneälyä. Jokainen diili on siis osoitus siitä, että olet osannut lukea asiakkaan tarpeet ja toiveet oikein”, Pekka Kujala summaa.

Tutustu myös muihin artikkeleihimme