Fizza Oy, toimitusjohtaja Alexandre Benjamin
Kun Suomeen avattiin tammikuussa 2021 uudenlainen pizza-automaatti, sen eteen muodostui pitkiä jonoja. Kaikki halusivat testata laatupizzoja, jotka automaatti paistoi kolmessa minuutissa.
Konseptin Suomeen tuonut Fizza Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Alexandre Benjamin osasi odottaa, että pizza-automaatista tulisi menestys.
”Siinä on monia Suomeen sopivia elementtejä. Pizzat valmistetaan laadukkaista raaka-aineista hyvillä resepteillä. Mukana on myös automaatiota ja hi-techiä, mistä suomalaiset tunnetusti pitävät. Kaiken kruunaa palvelun nopeus, vaivattomuus ja saavutettavuus eli pizzan saa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa”, Alexandre Benjamin kuvailee.
Idea pizza-automaattiin tuli perheen lomamatkalta Ranskasta, missä automaattipizza pelasti nälkäisen perheen illan. Benjamin uskoi heti idean saatuaan, että siinä oli hurjasti potentiaalia.
”Ruoan automatisointi, FoodTech, on megatrendi maailmalla. Me toimme Suomeen ensimmäiset pizza-automaatit, mutta uskon muiden seuraavan perässä. Toivotan kilpailun tervetulleeksi, se tuo asiakkaalle lisää vaihtoehtoja.”
Rahoitus turvaa kasvun
Ranskassa saadun bisnesidean jälkeen Alexandre Benjamin kääri hihat ja aloitti oman pizzakonseptin kehittämisen. Liiketoimintasuunnitelma syntyi parissa kuukaudessa, ja valmiita tuotteita tarjoiltiin asiakkaille vain kuusi kuukautta Ranskan matkan jälkeen.
Yrityksen alkuvaiheessa ja kasvun turvaamisessa on rahoituksella ollut merkittävä rooli.
”Startup-yrityksen täytyy tietää, miten rahansa sijoittaa. Investoidaanko koneisiin, palkataanko työvoimaa vai panostetaanko markkinointiin? Meidän ei ole tarvinnut valita, sillä One Leasing Finlandin avulla olemme hankkineet koneet ja laitteet leasingrahoituksella. Säästyvän rahan olemme käyttäneet työntekijöiden palkkaamiseen. Olen ylpeä siitä, että yritykseni tarjoaa työtä ja toimeentuloa”, Benjamin kuvailee.
One Leasing Finlandin tiimi on auttanut löytämään rahoituksen paitsi Fizza Oy:n omille automaateille, myös sen alati laajenevan franchise-ketjun uusille automaateille. Suomessa on nyt kaikkiaan 10 pizza-automaattia, ja Ruotsiinkin on jo saatu jalansijaa.
”On hienoa, että voimme luottaa OLF-tiimiin yrityksen kasvun suunnittelussa. Harri ja hänen tiiminsä reagoivat toiveisiimme nopeasti ja löytävät luovia ratkaisuja. Yrittäjänä tunnen, että meidän projektimme ovat OLFille tärkeitä.”
Fizza tähyää tulevaisuuteen toiveikkaana. Suunnitelmissa on laajentuminen sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa franchise-periaatteella. Myös uusia tuotteita ja palveluja kehitetään.
”Visioni on, että jokainen suomalainen voisi kokeilla Fizzan pizzaa lähialueellaan. Tähän tarvitsemme jatkossakin OLF-tiimin apua. Yhteistyössä saamme automaatit rahoitettua ja laatupizzan ilosanoman leviämään!”