Verkkoketju Oy, toimitusjohtaja Alexander Karlund
Verkkoketju Oy edistää suomalaisen lähiruoan saatavuutta Ruokaa läheltä -brändin avulla. Sen verkkokauppa tarjoaa asiakkaille varsinaissuomalaista lähiruokaa suoraan paikallisilta tuottajilta ja jalostajilta.
”Ruokaa läheltä on tuottajien oma verkkokauppa. He voivat itse laittaa tuotteensa myyntiin ja määritellä hinnat. Me pakkaamme tuotteet ja kuljetamme ne asiakkaille”, toimitusjohtaja Alexander Karlund kuvailee.
Verkkokaupan perustamisen taustalla on halu nostaa paikallisuus ja suomalaiset tuotteet kunniaan.
”Haluamme nostaa esiin suomalaisia tuottajia ja auttaa heitä tekemään toiminnastaan kannattavaa. He ovat olleet ahtaalla viime aikoina. Myös yleinen hintojen nousu korostaa paikallisuuden merkitystä ja sitä, että tuotteet kannattaa hankkia läheltä.”
Tuottajien oma verkkokauppa pyrkii tarjoamaan asiakkaille kattavan otoksen lähiruokaa ja päivittäistavaroita. Alexander Karlundin mukaan useimmat asiakkaat hakevat verkkokaupasta helppoutta ja säästöjä.
”Hintamme ovat paikallisuuden ja välikäsien puuttumisen ansiosta usein edullisempia kuin marketeissa. Säästöksi voi laskea myös ajan säästämisen, kun työpäivän jälkeen ei tarvitse suunnata lasten kanssa kauppaan, vaan ostokset voi tehdä kotoa käsin.”
Ykkösvaihtoehtona leasingrahoitus
Ruokaa läheltä -verkkokaupan kehittäminen alkoi jo vuonna 2020, kun Karlund alkoi hahmotella liikeideaansa. Verkkokaupan rakentamiseen on panostettu monin tavoin, ja nyt logistiikan tueksi päätettiin hankkia kaksi kylmäkuljetusautoa sekä kylmäkontti.
Alexander Karlundille oli alusta asti selvää, että uusi yritys tekee hankintansa leasingrahoituksella.
”Tiesin heti, etten halua sitoa yrityksen pääomaa autoihin, koska leasing on vain niin paljon fiksumpi rahoitusmuoto. Näin hankittuina autot eivät rasita tasetta, ja rahaa jää toiminnan kehittämiseen.”
Hankintaprosessi pääsi silti yllättämään Karlundin – nimittäin jouhevuudellaan.
”Hankinnat olivat tosi vaivattomia! Kaiken mitä toivoimme, OLF-tiimin Eetu pisti onnistumaan. Hänellä on huikeat verkostot ja hyviä ideoita. Olemme todella tyytyväisiä palveluun.”
Ruokaa läheltä pyrkii kasvamaan nopeasti kattavaksi lähiruoan ja päivittäistavaroiden verkkokaupaksi. Karlund kokeekin, että kasvuhaluinen yritys tarvitsee rinnalleen taitavan rahoitusammattilaisen.
”Kaltaiseni nuoren ja kasvuun tähtäävän yrittäjän paras kumppani on leasingosaaja, joka auttaa nopean kasvun ja yllättävien kalustotarpeiden kanssa. Sellaisen osaajan olen OLF-tiimistä löytänyt ja suosittelut heitä myös tuottajaverkostolleni.”